Η παιδική χαρά είναι εξ ορισμού συνδεδεμένη με την παιδική ηλικία, το παιχνίδι και την ευχαρίστηση. Είναι διασκεδαστική και προσφέρει πολλά οφέλη.
Δεν έχει σημασία λοιπόν για τα παιδιά και τους γονείς του αν έχει δυσκολίες ή όχι , απλά βοηθάει.
Σαν εργοθεραπευτής συχνά χρησιμοποιώ την παιδική χαρά σαν κομμάτι ενός ευρύτερου και ολιστικού θεραπευτικού πλάνου.
Ένα παιδί προκειμένου να μπορεί να χρησιμοποιεί με ευχέρεια τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς χρειάζεται ένα πλήθος από δεξιότητες.
Ας αναφέρουμε και αναλύσουμε τον εξοπλισμό που συναντάει κανείς στην παιδική χαρά και πως βοηθάει το παιδί να εξελιχθεί και να γίνει καλύτερο στην ποιότητα της αδρής του κίνησης και στον καλύτερο έλεγχο του σώματος του.
Τσουλήθρα
Η τσουλήθρα αρκετά συχνά είναι μέσα στις πρώτες επιλογές ενός παιδιού. Η τσουλήθρα συμβάλλει στην ανάπτυξη του αιθουσαίου συστήματος καθώς το σώμα και το κεφάλι βρίσκεται σε κίνηση και αλλάζουν θέσεις. Είναι επίσης μια δραστηριότητα που απαιτεί από το παιδί να ανέβει τα σκαλιά με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η ισορροπία του και η μετακίνηση βάρους από τη μια πλευρά του σώματος στην άλλη.
Τοίχος από Σχοινιά αναρρίχησης
Ανεβαίνοντας σε σχοινιά αναρρίχησης είναι μια δραστηριότητα που απαιτεί από το παιδί τον συντονισμό άνω και κάτω άκρων ενώ παράλληλα το παιδί χρειάζεται να αντιληφθεί το που θα τοποθετήσει τα χέρια και τα πόδια του καθώς και τη σειρά που πρέπει να το κάνει. Με αυτήν την δραστηριότητα το παιδί πετυχαίνει να ενδυναμώσει περισσότερο το άνω μέρος του κορμού και τα χέρια του. Επίσης μαθαίνει να υπολογίζει πόση δύναμη χρειάζεται να βάλει σε συγκεκριμένο σημείο του σώματος του κάθε φορά, αναλόγως με το που θέλει να μετακινηθεί.
Πλαστικοί Σωλήνες / Κλειστοί διάδρομοι
Τα παιδιά περνώντας μέσα από τους σωλήνες λαμβάνουν έντονα ερεθίσματα μέσω της αίσθησης της αφής αλλά και λόγω των ιδιαίτερων στάσεων που πρέπει να το κάνουν. Άλλα δοκιμάζουν να περάσουν όπως ένας στρατιώτης, άλλα μπουσουλώντας ενώ άλλα περπατώντας με τα πόδια σαν μαϊμού. Βοηθάει πάρα πολύ την ανάπτυξη του αμφίπλευρου συντονισμού, προσφέρει έντονα ιδιοδεκτικά ερεθίσματα και αναπτύσσει βασικές δεξιότητες.
Κούνια
Η κούνια όπως και η τσουλήθρα είναι αρκετά συχνά μια από τις αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών. Προσφέρει έντονο ιδιοδεκτικό ερέθισμα, είναι μια σύνθετη δραστηριότητα που καλλιεργεί τον συντονισμό και την αλληλουχία των κινήσεων με σκοπό την μετακίνηση του κέντρου βάρους για να πραγματοποιηθεί η κίνηση ανεξάρτητα.
Τραμπάλα
Τα παιδιά που χρησιμοποιούν την τραμπάλα καταρχάς εξοικειώνονται με την έννοια της συνεργασίας καθώς χρειάζεται να συντονίσουν τις κινήσεις τους με σκοπό να παίξουν μαζί. Το παιδί από μόνο του μαθαίνει να ελέγχει καλύτερα το σώμα του ενώ παράλληλα ασκεί συγκεκριμένη δύναμη που αλλάζει ανάλογα με το ύψος για να κρατηθεί πάνω σε αυτήν.
Μονόζυγο
Το μονόζυγο βοηθάει πάρα πολύ στο να υπάρξει ενδυνάμωση του άνω άκρου ενώ παράλληλα αν θέλει να μετακινηθεί το παιδί πάνω σε αυτό χρειάζεται να καταφέρει να ελέγξει την κίνηση του σώματός του ανάλογα με το που θέλει να μετακινηθεί. Τέλος αν το παιδί κρεμαστεί ανάποδα λαμβάνει αρκετά έντονο αιθουσαίο ερέθισμα .
Καθισματάκι με ελατήριο
Αυτό το παιχνίδι μας παραπέμπει σε κάτι αντίστοιχο με αυτό της τραμπάλας, μόνο που εδώ η κίνηση είναι προς όλα τα επίπεδα ενώ αντίστοιχα απαιτείται μεγαλύτερη δύναμη από το παιδί για να κρατηθεί ενώ τα ερεθίσματα που λαμβάνει είναι αρκετά πιο έντονα.
Μια παιδική χαρά είναι το ιδανικό μέρος προκειμένου να αναπτύξει ένα παιδί τις βασικές κινητικές του δεξιότητες. Αυτές οι δεξιότητες μπορούν να προετοιμάσουν το παιδί για το σχολείο καθώς αναπτύσσουν την θέση και στάση του σώματος για δραστηριότητες στο θρανίο αλλά και σε δεξιότητες που απαιτούνται για την κοπή και το γράψιμο. Επίσης ο συνδυασμός αυτών των κινητικών δραστηριοτήτων προετοιμάζει καλύτερα το παιδί για το κομμάτι του αθλητισμού αλλά της συνεργασίας με τους συνομηλίκους του. Βοηθάει το παιδί να καταφέρει να ρυθμίσει το νευρικό του σύστημα και να είναι πιο συγκεντρωμένος σε εργασίες που απαιτούν προσοχή και μεγάλο χρόνο παραμονής. Ενώ τέλος το παιδί μαθαίνει να είναι αυτάρκης και αντλεί ευχαρίστηση από την επιτυχή συμμετοχή στις παραπάνω δραστηριότητες καθώς μπορεί και συμμετέχει σε μια ποικιλία δραστηριοτήτων με τους συμμαθητές τους.
Γιώργος Παπαγιάννης Εργοθεραπευτής
Συνεργάτης του Ινστιτούτου Επικοινωνίας & Ανάπτυξης Παιδιού «Λόγος & Έργα»
Τηλ. Επικοινωνίας: 6944310900
Ο Γιώργος Παπαγιάννης είναι πτυχιούχος του τμήματος Εργοθεραπείας. Εργάζεται στο Ίδρυμα για το παιδί «Η Παμμακάριστος» και συνεργάζεται με το Ινστιτούτο Επικοινωνίας & Ανάπτυξης του Παιδιού «Λόγος & Έργα». Έχει ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του στην Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, στη μέθοδο TEACCH, στο Αθηνά Τεστ και στη μέθοδο Floortime.
Comments