top of page

Ο Μαγικός κόσμος των Βιβλίων στην ανάπτυξη της Επικοινωνίας και του Λόγου

Έγινε ενημέρωση: 18 Μαΐ 2020



Τα βιβλία…

  • Ενθαρρύνουν την συγκέντρωση και την προσοχή

  • Ενθαρρύνουν με την συμμετοχή μας το παιδί να αναπτύξει τον λόγο του

  • Βοηθάνε στην ανάπτυξη:

  • Της εναλλαγής σειράς

  • Της μίμησης

  • Της Κατονομασίας

  • Της κατανόησης

  • Της ανάπτυξης του φωνολογικού συστήματος

  • Της φαντασίας

  • Της έκφρασης – να μπορεί το παιδί να βάλει γεγονότα σε μια λογική – χρονική σειρά

  • Ενθαρρύνουν το παιδί να μάθει νέες λέξεις και να τις χρησιμοποιήσει κατάλληλα – κυρίως όταν η ανάγνωση είναι συστηματική

Η ώρα που μοιραζόμαστε ένα βιβλίο με το παιδί μας μπορεί να είναι η ιδανική στιγμή για να έχουμε μαζί του μια συζήτηση. Θα μπορούμε να έχουμε ένα κοινό θέμα και μια κοινή εμπειρία να αναπτύξουμε και να συζητήσουμε.

Πώς ξεκινάω να διαβάσω ένα βιβλίο με το παιδί μου;

Παρατηρώντας τα ενδιαφέροντα του παιδιού μας, και διαλέγοντας βιβλία που εμπεριέχουν αυτά τα ενδιαφέροντα μπορούμε να αρχίσουμε να ενθαρρύνουμε το παιδί να πάρει μέρος σε μια διαδικασία «ανάγνωσης»

Ανάγνωση δεν σημαίνει απαραίτητα «διαβάζω τις λέξεις». Ανάγνωση μπορεί να αντιστοιχεί και στην παρατήρηση των εικόνων ενός παραμυθιού και στη δημιουργία μιας ιστορίας μέσω αυτών.

Τι κάνουν τα παιδιά; Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς;

Στην Αρχή:

Τι κάνω μόνος μου όταν βρίσκω ένα βιβλίο; Το…

  • Δαγκώνω

  • Πετάω

  • Χτυπάω

  • Σκίζω

  • Ζουλάω

  • Κοιτάω το εξώφυλλο

  • Κάνω ήχους

Τι κάνω με λίγη βοήθεια από την μαμά και τον μπαμπά;

  • Ανοίγω και κλείνω

  • Κοιτάω τις εικόνας όταν γυρνάνε τις σελίδες

  • Ψηλαφίζω τι υπάρχει πάνω στις σελίδες

  • Ακούω τη φωνή τους

  • Ακούω να μιμούνται τους ήχους που κάνω

  • Αντιδρώ στους ήχους που κάνει το βιβλίο

Λίγο αργότερα:

Τι κάνω μόνος μου όταν βρίσκω ένα βιβλίο; Το…

  • Συνεχίζω να δαγκώνω

  • Πετάω, χτυπάω, σκίζω, σπρώχνω τα βιβλία στο πάτωμα, στο τοίχο, τα βγάζω από τα ράφια

  • Ανοίγω-κλείνω τα βιβλία

  • Κοιτάω ελάχιστα τις εικόνες

  • Αναγνωρίζω μερικές ξεκάθαρες εικόνες ή φωτογραφίες που μου θυμίζουν τα αγαπημένα μου πρόσωπα, ζώα, παιχνίδια, φαγητό

  • Σου λέω ότι θέλω μια ιστορία-ένα βιβλία- ρίχνοντας το κοντά σου

Τι κάνω με λίγη βοήθεια από την μαμά και τον μπαμπά;

  • Γυρίζω τις σελίδες, με λίγη βοήθεια στην αρχή

  • Χτυπάω μια σελίδα ή προσπαθώ να αρπάξω το βιβλίο

  • Ακολουθώ το δάχτυλο σου πάνω στην σελίδα ή τις κινήσεις των χεριών σου

  • Ενθουσιάζομαι όταν βλέπω μια κρυφή εικόνα πίσω από ένα παραθυράκι – ή στην επόμενη σελίδα όταν την γυρνάς αργά

  • Ακούω τις λέξεις και τους ήχους που κάνεις που αντιστοιχούν σε μια εικόνα

  • Μιμούμαι τις κινήσεις/χειρονομίες ή τους ήχους που κάνεις – εάν τους έχω κάνει εγώ πρώτα

  • Συγκεντρώνομαι μόνο στο βιβλίο και δεν σε κοιτάω συγχρόνως

  • Προσπαθώ να βρω το βιβλίο αν μου το κρύψεις κάτω από το σεντόνι

Αργότερα:

Τι κάνω μόνος μου όταν βρίσκω ένα βιβλίο; Το…

  • Μασάω λιγότερο τα βιβλία και γυρνάω περισσότερο τις σελίδες

  • Κάθομαι λίγο και κοιτάω τα βιβλία μόνος μου

  • Τα βάζω πάλι πίσω στο ράφι

  • Αναγνωρίζω το αγαπημένο μου βιβλίο και το παίρνω από το ράφι

  • Σου φέρνω ένα βιβλίο ή ανεβαίνω στην αγκαλιά σου για να σου δείξω ότι θέλω να ακούσω μια ιστορία

Τι κάνω με λίγη βοήθεια από την μαμά και τον μπαμπά;

  • Θα φέρω ένα βιβλίο

  • Θα ακολουθήσω το χέρι σου όταν δείχνεις μια εικόνα και όταν μου λες «Κοίτα»

  • Θα δείξω οικείες εικόνες και θα σε κοιτάξω σαν να λέω «Τι είναι αυτό;», ή «Κοίτα, το αναγνωρίζω αυτό»

  • Θα μιμηθώ απλούς ήχους

  • Θα γυρίσω τις σελίδες αν μου πεις να αρχίσω

  • Θα ψάξω για κάτι κρυμμένο μέσα στο βιβλίο

  • Θα σε μιμηθώ όταν σε δω να πιάνεις κάτι μέσα στο βιβλίο

  • Θα μου αρέσουν βιβλία με μικρά θέματα

  • Θα μου αρέσουν βιβλία με παραθυράκια, τσέπες, και αντικείμενα που πετάγονται

Πολύ Αργότερα:

Τι κάνω μόνος μου όταν βρίσκω ένα βιβλίο; Το…

  • Δεν θα δαγκώνω, πετάω ή χτυπάω το βιβλίο

  • Θα διαλέγω το αγαπημένο μου βιβλίο από το ράφι ή θα το ψάχνω

  • Θα το κοιτάω μόνος μου

  • Θα δείχνω και θα βγάζω φωνούλες μόνος μου

  • Θα φέρνω το βιβλίο σε σένα

Τι κάνω με λίγη βοήθεια από την μαμά και τον μπαμπά;

  • Θα βρίσκω ένα συγκεκριμένο βιβλίο

  • Θα χρησιμοποιώ μια λέξη ή ένα νόημα για να σου πω πιο βιβλίο θέλω να διαβάσω

  • Θα λέω με την σειρά μου έναν ήχο, μια λέξη ή ένα νόημα

  • Θα δείχνω εικόνες

  • Θα συνδυάζω εικόνες με την πραγματική ζωή

  • Θα μου αρέσουν ιστορίες που θα έχουν κάποιο θέμα ή κάποιο κεντρικό χαρακτήρα και μια σειρά από γεγονότα

Πηγή: Manolson, Ayla, (1992) It takes two to talk: A parent’s guide to helping children to communicate, The Hanen Program®


13 Προβολές0 Σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων

Comments


bottom of page