Η επιλογή επιτραπέζιων παιχνιδιών αλλά και η δυνατότητα να γνωρίζουμε εάν ένα παιδί είναι έτοιμο να παίξει επιτραπέζια παιχνίδια, είναι διαδικασίες πολύ σημαντικές πριν από την έναρξη ενός παιχνιδιού.
Έχουν αναφερθεί πολλοί στην χρησιμότητά τους σχετικά με την ανάπτυξη του λόγου, της επικοινωνίας αλλά και της κοινωνικότητας, της οργάνωσης και της οριοθέτησης. Κάθε ένα παιχνίδι κρύβει διάφορους στόχους.
Ενδεικτικά σας αναφέρω παρακάτω την ανάλυση ενός γνωστού και απλού παιχνιδιού.
Είναι από τη φύση τους ομαδικά παιχνίδια τα οποία ενισχύουν την επικοινωνιακή συνδιαλλαγή αλλά ακόμα και τον διάλογο με ιδιαίτερα διασκεδαστικό τρόπο. Γίνεται η μάθηση διασκέδαση και αυτό είναι το μεγαλύτερο κίνητρο των παιδιών.
Ως γονείς καλό θα είναι να παρατηρήσουμε, πριν πάμε να αγοράσουμε ένα παιχνίδι, τα παρακάτω στοιχεία,.
1. Μπορεί το παιδί να περιμένει την σειρά του; 2. Μπορεί να ακολουθήσει απλούς κανόνες; 3. Έχει αρκετό λόγο ώστε να μπορεί να επικοινωνεί με τους άλλους; 4. Μπορεί να καθίσει πάνω από 15 λεπτά για να κάνει μία δραστηριότητα;
Όταν διαλέγουμε ένα παιχνίδι καλό είναι να ζητήσουμε να μας περιγράψει ο υπάλληλος πως παίζεται για να εξετάσουμε αν το παιδί μας θα μπορέσει να το παίξει.
Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας την ηλικία αλλά και το επίπεδο ανάπτυξης του παιδιού – εάν το παιδί σας επισκέπτεται κάποια/ο Λογοπεδικό-Λογοθεραπευτή συζητήστε μαζί της/του για το επίπεδο που βρίσκεται το παιδί και τι παιχνίδια θα μπορούσατε να παίξετε μαζί του. Θα ήταν καλή ιδέα να μπείτε μέσα στη συνεδρία και να παίξετε μαζί με το παιδί σας και την/τον Λογοπεδικό για να δείτε πως μπορείτε να προσαρμόσετε το παιχνίδι στις ανάγκες του παιδιού σας.
Ας σκεφτούμε τι δεξιότητες θα θέλαμε να βοηθήσουμε να αναπτύξει το παιδί μας και ας ψάξουμε ένα παιχνίδι που να είναι σχετικό.
Για παράδειγμα, αν θέλουμε να βελτιώσει τις περιγραφές, μπορούμε να πάρουμε ένα παιχνίδι, όπως οι Σπαζοκεφαλιές, το Ταμπού (για παιδιά που μπορούν να διαβάζουν) ή οποιοδήποτε άλλο παιχνίδι που βοηθάει στις περιγραφές.
Επίσης, αφού έχουμε παίξει κάποιες φορές το παιχνίδι μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να μας πει πώς παίζεται, μια και εμείς δεν θυμόμαστε καλά. Έτσι δίνουμε περισσότερες ευκαιρίες στο παιδί – και με έμμεσο αλλά διασκεδαστικό τρόπο – να αναπτύξει τον περιγραφικό του λόγο.
Είναι πολύ σημαντικό να τηρούμε τους βασικούς κανόνες του παιχνιδιού, π.χ. περιμένω τη σειρά μου, και να μη αφήνουμε το παιδί να κερδίζει χωρίς να το αξίζει, μόνο και μόνο για να μη κλαίει. Μέσα από τα παιχνίδια μαθαίνω διάφορους κοινωνικούς κανόνες και είναι σημαντικό να βιώνω τις θετικές αλλά και τις αρνητικές συνέπειες έτσι ώστε να προετοιμάζομαι για την πραγματική ζωή.
Αν θεωρούμε όμως ότι πρέπει να χαμηλώσουμε τις απαιτήσεις του παιχνιδιού και να το προσαρμόσουμε στις ανάγκες του παιδιού, π.χ. στο UNO να βρίσκουμε κάρτες που έχουν το ίδιο χρώμα και να μη δίνουμε σημασία στο νούμερο – μια και αυτό είναι πιο δύσκολο για το παιδί αυτή την χρονική στιγμή – είναι πολύ σωστό να το κάνουμε.
Τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι ένας διασκεδαστικός τρόπος μάθησης! Θέλει προσοχή όμως να μη πιέζουμε το παιδί να παίζει – σαν να είναι μάθημα! Όποτε δίνεται η ευκαιρία είναι καλό να το κάνουμε! Χωρίς πίεση και χωρίς άγχος.
Καλό θα ήταν να περνάτε όλοι καλά παίζοντας και μαθαίνοντας!
Όσα ποιο πολλά μέλη της οικογένειας παίρνουν μέρος τόσο το καλύτερο. Κατ’ αυτό τον τρόπο τα παιδιά μαθαίνουν την έννοια της ομάδας, της παρέας αλλά ίσως και της συνεργασίας.
Comments